Az ösztrogén lebontása

Életmódunk, táplálkozásunk nagyban hozzájárul ahhoz, hogy szervezetünkben megfelelően bomlik-e az ösztrogén.

Az ösztrogén lebontás két útja

Az ösztrogénnek le kell(ene) bomlania és távoznia kell(ene) a szervezetünkből, miután elvégezte hormon mivoltából fakadó feladatát. Ahhoz, hogy az ösztrogén elhagyja a szervezetet, az ösztrogének egy ún. hidroxilációs folyamaton mennek keresztül, amelyért egy P-450 enzim felel.

A már hidroxilált ösztrogének, vagy ahogy hívjuk őket: ösztrogén melléktermékek (ösztrogén maradékok) ezután könnyedén képesek utazni a véráramban és képesek kiürülni a vizeletünkkel.

Amikor ez az ösztrogén lebontás történik, 2-féle ösztrogén-mellékterméket kaphatunk:

  • 2-hidroxi-ösztrogén (jó ösztrogén-melléktermék)
  • 16-hidroxi-ösztron (rossz ösztrogén-melléktermék)

A két út aktivitásának aránya jelentős mértékben befolyásolja a hormonfüggő daganatok kialakulásának kockázatát (nőgyógyászati rák fajták).

Ugyanis a C-2-es hidroxiláció esetén a keletkezett anyagcsere termékek ösztrogénellenes hatású, így az ösztrogénfüggő daganatok rizikóját csökkenti.

Ugyanakkor C-16-os hidroxiláció esetén az ösztrogén hatás fennmarad, így növekszik az ösztrogén dominancia (és ezzel a nőgyógyászati daganatok kialakulásának esélye).

Mikor fontos nekünk az ösztrogén lebontásról tudni?

  • Komolyabb ösztrogén dominanciás állapotnál
  • Túl magas ösztradiol szint esetén
  • Endometriózis kiegészítő terápiájaként
  • Fogamzásgátló és más szintetikus hormonkészítmény szedése után
  • Méregtelenítő kúra esetén
  • Megelőzés részeként

Mik azok az életmódbeli és táplálkozásbeli tényezők, melyek befolyásolják az ösztrogén lebontását a szervezetünkben?

  • Elsősorban arról gondoskodjunk, hogy ne kerüljön további xeno-ösztrogén a szervezetbe. Azaz:
  • Tejet csak megbízható forrásból fogyasszunk, amely nem tartalmaz sem xeno-ösztrogént, sem növekedési hormonokat (Európában 1989 óta tilos a növekedési hormon tartalmú tej előállítása)!
  • Organikusan (nem vegyszerekkel kezelt) termesztett zöldségeket és gyümölcsöket fogyasszunk!
  • Organikusan / otthon nevelt állatok húsával táplálkozzunk!
  • Minden erőnkkel kerüljük a további xeno-ösztrogéneket (műanyagok, festékek, lakkok, stb.)!
  • Gondoskodjunk egészséges progeszteron szintünkről (hogy ne is alakulhasson ki ösztrogén dominancia)!
  • Biztosítsuk a megfelelő antioxidáns-bevitelt hallal vagy halolajjal, lenmaggal és/vagy lenmagolajjal!
  • Mozogjunk rendszeresen!
  • Túlsúly esetén gondoskodjunk a súlycsökkentésről táplálkozásunk átállításával és a túlsúly okát feltárva annak kezelésével!
  • Kerüljük az alkohol- és cukorfogyasztást!

Mivel tudjuk támogatni az ösztrogén lebontó folyamatot?

Sok ún. keresztesvirágú zöldséget fogyasszunk, mint pl. a brokkoli, karfiol, káposzta, retek, stb. (DIM: diindolylmetán) vagy/és vegyük magunkhoz koncentrált formában táplálékkiegészítőben!

Mi az a DIM illetve Indol3c?
A DIM teljes nevén: di-indolyl-methane vagy magyarul di-indol-metán, legtöbbször csak DIM-ként emlegetjük. A DIM egy fito (növényi) tápanyag és indol, amely csak keresztesvirágú növényekben található meg. Ilyenek a brokkoli, karfiol, káposzta-félék, kel, kelbimbó, stb. A DIM-nek van anti-androgén és daganatellenes hatása. Ám klinikailag sokkal jobb eredményeket érünk el az indol-3-karbinollal, mint a DIM-mel.

Az indol-3-karbinol jótékonyan befolyásolja az ösztrogén metabolizmusát: csökkentve a 16-hidroxi-ösztron metabolitokat és növelve a 2-hidroxi metabolitokat segíti az elő-daganatos és daganatos sejtek proliferációjának megakadályozását, és támogatja a szelektív apoptózist, a daganatos és humán papilloma vírussal (HPV) módosult sejtek programozott elhalását.

Így logikus, hogy az Indol-3-karbinol (I3C) pótlása nagyon fontos annak érdekében, hogy minél hatékonyabban tudjuk lebontani az ösztradiolt. Egyszerűen fogalmazva ez az a hatóanyag, amely segít a szervezetnek lebontani/inaktiválni az ösztradiolt. Mivel az indol-3-karbinol csökkenti az ösztradiol szintet és az ösztradiol stimulálja a hormonérzékeny szöveteket, a pótlása ajánlott elsősorban női daganatos megbetegedések esetén és más, komolyabb ösztrogén dominanciás állapotoknál.

Mivel ez a hatóanyag alapvetően olyan zöldségekben található meg, mint a kelbimbó, káposzta, karfiol vagy brokkoli, érdemes  táplálék kiegészítőben magunkhoz venni koncentrált formában.